Bejelentkezés

Tibay Rózsa - ismertorvos.hu

2013. június 26., szerda

Allergiákról röviden

Ételallergia- étel intolerancia 

Sokan keverik az étel intolerancia és az étel allergia fogalmát.

Az ételallergia az immunrendszer egyik kóros válaszreakciója. Akkor fordul elő, ha az immunrendszer tévesen veszélyesnek ismer fel valamely ételösszetevőt – legtöbbször fehérjét –, és beindítja ellene a védekezési reakciót. A leggyakoribb allergiát okozó ételek gyermekeknél  a tej, tojás a szójás ételek, a kagyló és a mogyoró.

Az étel-intolerancia – szemben az ételallergiával – nem az immunrendszer válasza, hanem az emésztőrendszeré. Étel-intolerancia akkor fordul elő, ha egy étel valamely összetevője irritálja a beteg emésztőrendszerét, vagy az képtelen az összetevőt megemészteni.

Az ételallergia tünetei minden egyes alkalommal megjelennek, bármilyen kevés adag elfogyasztása után. Az étel-intolerancia tüneteinek megjelenése dózisfüggő: a tünetek addig nem jelennek meg, amíg a kérdéses ételből nem fogyasztanak nagyobb mennyiséget, vagy nem eszik azt nagy gyakorisággal.

Az ételallergia a felnőttek kb. 1%-át, a gyermekek 7%-át érinti. A gyermekek ételallergiája felnőttkorra sokszor visszahúzódik. Az étel-intolerancia ennél sokkal gyakoribb. A leggyakoribb étel-intolerancia a laktóz-intolerancia, ami a népesség kb. 10%-át érinti. Laktóz található a tejben és számos mindennapi táplálékunkban.

Tisztázandó,hogy  ételallergia vagy  ételintolerancia áll a tünetek hátterében  mindképpen kivizsgálás szükséges. Erre legalkalmasabbak az országban jól működő allergia „centrumok” Budapesten, Pécset, Debrecenben és Szegeden.

  A kisgyermekeken elvégzett bőrtesztek általában nem adnak, releváns eredményt inkább tekintjük őket tájékoztató jellegűnek. Biztos diagnózis a vérvételi eredmények, illetve az úgynevezett eliminációs diéta bevezetését követő állapot javulás eredményeként mondható ki.

2013. június 25., kedd

Néhány fontos információ a cukorról



Az általános javaslat a cukorfogyasztással kapcsolatosan: a naponta elfogyasztott cukor mennyisége ne haladja meg a napi energiaszükségletünk 10%-át. Vagyis cukrot csak mértékkel fogyasszunk.
A cukrok a keményítővel együtt a szervezet energiaellátásában fontos szerepet játszó szénhidrátok egyik fő csoportját alkotják. A szervezet a legtöbb szénhidrátot gyorsan megemészti, így azok energiaforrásként szinte azonnal rendelkezésre állnak. Az általunk elfogyasztott répacukor, szőlőcukor is ilyen gyorsan emésztődő szénhidrát.
Javaslat: Több kisebb étkezéssel és az összetett, lassabban emészthető szénhidrátok fogyasztásával megkönnyíthetjük szervezetünk számára a vércukorszint szabályozását.
A cukor csökkenti az étvágyat! Ez olyankor okozhat gondot, ha a gyerekek étkezés előtt teletömik magukat "üres kalóriákat" tartalmazó cukros italokkal vagy csokoládéval és édességekkel, s így nem lesz étvágyuk a tápláló ételekhez.
Tehát NEM javaslom cukros tea, cukros üdítők, málna és egyéb szörpök, illetve gyümölcslevek fogyasztását. Étkezéskehez, fogyaszthat gyümölcslevet, de ne az legyen az üvegében és lógjon rajta egésznap. Ha a gyerek szomjas adjunk neki vizet.
A fogszuvasodás elősegítésén kívül a cukornak mai ismereteink szerint nincsenek ártalmas hatásai. Az étkezések közti nassolás és a gyümölcslevek, üdítőitalok rendszeres iszogatása különösen ártalmas a fogakra, mivel azok így huzamosan érintkeznek a cukorral. Csecsemőknek soha ne adjunk megnyugtatásul szörpöt vagy gyümölcslevet tartalmazó cumit.

2013. június 21., péntek

Dől a hőség

Természetesen ebben a kánikulában én is írhatnék,mint sokan teszik a különböző hideg italokról és nyalánkságokról. De nem teszem. Miért? Mert ezt várnád ugye?
Amellett,hogy elmondom nagyon fontos ilyenkor a napvédelem, az,hogy az UV sugárzás miatt lehetőleg 11 és 15 óra között klimatizált zárt helyiségben legyünk. Fontos,hogy pótoljuk a folyadékot lehetőleg hideg vízzel. Mégis mennyit igyunk?  Teszed fel a kérdést: Felnőtt embernek min. 1,5-2 liter 5-8 éves korban 1 liter/nap 8-14 éves korban 1,5-2liter/nap, nagy melegben akár 3lliter/ nap is lehet.

Mesélni szeretnék inkább egy kicsit.: Emlékszem gyermekkoromra akkor nem mondta senki mit csináljunk hőségben csak behúzódtunk a meleg elől az istállóba, padlásra, pincébe játszani. Vagy lementünk az árnyas erdő rétre barangolni. jól eltöltöttük így napjainkat. inni is ittunk rengeteget, bár nagymamám felhívta a figyelmem,hogy a hűtőben tárolt vizéből egyszerre csak lassan és keveset ,mert ebben a melegben is megfájdulhat a torkom.
Itthon a klímás panelban pedig nagyon jól esik elővenni a fagyasztóból a csemegéket. ilyenkor veszem ki ,hogy magától olvadjon ki a cseresznye és a meggy amit a télen nem ettünk meg. dupla haszon,mert a fagyos gyümölcsöket elszopogatva lehűlünk. Levüket ihatjuk is. S amit még lehet gyümölcsöket turmixolok egybe és fagyasztom le őket különböző formákba jeges nyalánkságnak. Ennyi az én kis trükköm a meleg napokra..

2013. június 20., csütörtök

Csak okosan

Ahogy az előző bejegyzésben írtam a helyes táplálkozáshoz a családon keresztül vezet az út. A kisgyermekkorban kialakuló jó étkezési szokások az egész életre kihatnak. Ebben az életkorban még a gyerekek táplálkozásában a szülők töltik be a kulcsszerepet. A kívül állók kevéssé vannak még hatással, de azért a közösség erejében  ( bölcsőde, óvoda, hasonló korú társak) is bízhatunk. A gyerekek szívesebben kóstolnak meg dolgokat ha a többiek is szeretik.
Ebben az életkorban ügyelnünk kell arra, hogy a gyerekek minél többféle ételt, élelmiszert megismerjen. Ha lehetősége van erre kevéssé lesz válogatós. Fontos ez  azért is, mert minden élelmiszerben más-más típusát tekintve tápanyag van nagyobb mennyiségben. A gyermekünk étrendjében szereljenek a kalcium dús tej és tejtermékek, az energiát biztosító teljes kiőrölésű gabonafélék, müzlik, az élelmi-rostokban gazdag zöldség- és főzelékfélék és gyümölcsök, valamint az izomépítéshez szükséges sovány húsok meg a tojás. Gyermekünknek az édes ízről, az édességről sem kell lemondania hetente 1-3 alkalommal főétkezések után kínáljuk desszertnek a süteményeket, csokoládékat, pudingokat. Kulcsszó a mértékletesség és,hogy az édességek soha ne helyettesítsenek vagy váltsanak ki egy étkezést. Tartsuk fent desszert illetve jutalmazó jellegüket.
Most kánikulában különösen fontos, de általános igazság,hogy mindig gondoskodjunk a megfelelő folyadék bevitelről. Legjobb szomj oltó a tiszta víz, de kínálhatunk frissen préselt zöldség- gyümölcs leveket, cukor nélküli teákat a gyermek ízlésének megfelelően. Lehetőség szerint kerüljük a szénsavas és cukrozott üdítő italokat, ezek nem gyermekünknek valók.

2013. június 19., szerda

Helyes táplálkozás

Az egészséges élet és életmód felé az első lépéseket a családon belül tesszük meg. Az egészséges táplálkozás alapjait gyermekkorban sajátítjuk el.  Nagyon fontos a szülői példamutatás,mivel minden szülő azt szeretné ha gyermeke egészségesen és boldogan nőne fel. Nekünk szülőknek kell először az alapokat elsajátítani, elfogadni, majd jó példával elől járva segíteni azok meggyökeresedését gyermekünkben.   Tehát  a gyermeknevelés fontos része a helyes étkezési szokások kialakítása, hiszen azok az egész további életre és egészségre meghatározó jelentőségűek. Azokat az ételeket, amelyeket gyermekkorunkban, megszerettünk és megszoktunk, később is örömmel fogjuk fogyasztani. Azokat viszont, amelyeket  nem ismertük meg  őket fogékony éveink során bár egészségesek, finomak és táplálóak, azokat  többnyire később is kerülni fogjuk. A gyermekkorban kialakult étkezési szokásokat ugyanis felnőtt korban rendkívül nehéz megváltoztatni.
A gyermek legtöbb idejét az édesanyjával tölti ebben a fogékony időszakban, ezért nagyon fontos az anyai példamutatás.  Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek és anyukája sok zöldséget és gyümölcsöt, húst, tejet és tejterméket kapjanak, ugyanakkor kevés édességet és zsíros ételt fogyasszanak.