Bejelentkezés

Tibay Rózsa - ismertorvos.hu

2013. október 25., péntek

Evéssel kapcsolatos problémák kisgyermekkorban




A gyermekeink jó ütemű testi-lelki fejlődéséhez alapvető szükséglet az életkori sajátosságokat figyelmembe vevő táplálás. Az egészséges táplálkozási szokásokat már kora gyermekkorban érdemes kialakítani, elsajátítani.
Csecsemőkorban, a szoptatás befejezése után a gyermek táplálkozási szokásait a családja alakítja. Nem kell szakembernek lennünk ahhoz, hogy részt vegyünk az étkezési szokások kialakításában. Ha néhány alapvető ismerettel rendelkezünk és a főbb szempontokhoz tartjuk magunkat, megfelelően irányíthatjuk a gyermekeink ízlését. A gyermekek - ahogy a felnőttek is - hatással vannak egymásra, előfordul, hogy csak azért fogyasztanak el bizonyos ételt, mert a barátjuk jóízűen falatozik belőle. Sokszor "szeszélyesek" - egyik nap szeretik ugyanazt az ételt, a másik nap nem hajlandók megenni, néha nincs kedvük inni, gyümölcsöt enni.

2013. október 1., kedd

Az amarant és hajdina helye



Fogyasztható-e a gluténmentes diétában az amaránt és a hajdina?

Az amaránt – mint szántóföldi növény – termesztése, annak hagyományait és kultúrtörténete: A növény maga kb. 5-6000 éves, Dél-Amerikában háziasították. Az ősi inka és azték kultúrában a kukorica mellett az egyik fő táplálékforrás volt. Peruban, Argentínában és Mexikóban ma is sok változatát termesztik, és fogyasztják a magjából készült ételeket.
A kukoricához és a paprikához hasonlóan ez a növény is török közvetítéssel jutott el hozzánk, bár dísznövényként terjedt el, táplálkozási értékeit nem ismerték fel. A mag „rehabilitációja” 1974-ben kezdődött meg, amikor a Michigan-i Egyetem egyik kutatója felfigyelt a növény rendkívüli táplálkozási értékeire. Európába az elmúlt tíz évben jutott el ismét, termesztése rohamosan növekszik. Kiváló beltartalmi értékei és sokoldalú felhasználhatósága miatt az egészséges táplálkozásban egyre fontosabb jelentőséget kap. A hazai adottságok mellett nagyon jól termeszthető, és mivel kétszikű növény, biotermesztésre kifejezetten alkalmas növény.

2013. augusztus 28., szerda

Iskolakezdés

Tudta-e, hogy

- egy iskoláskorú gyermek napi energiaszükséglete átlagosan 2200-2500 kcal, ami megegyezik egy közepes mennyiségű fizikai munkát végző felnőttével.
- a fiúknál 12-13 éves korban nagyjából 20 cm-es testmagasság növekedésre, és 20 kg testtömeg gyarapodásra kell számítani. Ugyanez a lányoknál 10-11 éves korra tehető, +16 cm és +16 kg változást jelent.
- a táplálkozási zavarokkal szakemberhez forduló kamaszkorú gyermekek száma az elmúlt 10 évben megháromszorozódott.
- a kalcium csontokba való beépülése nagyjából 25 éves korban befejeződik, ráadásul 30 éves kortól a felszívódása is csökken.
- a 9-14 év közötti gyermekek körében a túlsúly előfordulása 20% körüli, vagyis manapság minden ötödik gyermek (és szülője) súlyproblémákkal kell, hogy szembe nézzen.
- naponta az energiaszükségletünknek (gyermek, felnőtt egyaránt) legfeljebb 10%-át lenne szabad hozzáadott cukorból fedezni. Ennyit tartalmaz kb. 5 dkg cukorka.
- a csokoládék energia-összetevőinek körülbelül egyharmada zsír.
- hazai felmérések szerint a gyermekek fele reggeli nélkül indul az iskolába.

2013. július 26., péntek

Étvágy gerjesztő ötletek

Sok anyuka kérdezi mivel kelthetné fel az érdeklődését a gyerkőcnek az ételek iránt. Kis segítségnek ötletek:




2013. július 4., csütörtök

FOGYÓKÚRA GYERMEKKORBAN?



Internetes tanácsadásaim során és egyre többször telefonon is olyan szülők keresnek, meg akik aggódnak gyermekük vélt vagy valós túlsúlya miatt. a gyermekkori elhízás nem csak esztétikai lelki okok miatt jelent gondot. Köztudottan hazánkban is egyre nő a duci és ducibb gyerekek tábora. Nagyon sok esetben az elégtelen táplálkozás és mozgás hiánya áll a háttérben, de fontos végig gondolni és utána járni, hogy ennek van-e valamilyen szervi vagy lelki oka. Nem szabad a kérdést elbagatellizálni azzal sem, hogy apuka anyuka ilyen.  Érdemes mérlegelni és szem előtt tartani,hogy   egy kevéssé telt gyermek, akinek sikerült az őt akadályozó pluszoktól megszabadulnia lelkileg és testileg sokkal egészségesebb lesz a későbbi élete során is kevésbé lesz hajlamos nép betegségeinkre. ( Ezek a hosszú távú hatások) Rövidtávon pedig egy boldogabb gyermekkel élhetünk.
Mielőtt meghozzuk a döntést arról, hogy már pedig a gyermekünknek fogynia kell, mert csúfolják a társai és a mozgás sem okoz neki örömet, mert elfárad. Ráadásul úton- útfélen mindenki ezzel foglalkozik és még a gyerekorvos is fogyó kúrát javasol érdemes azért néhány dolgot átgondolni:

       Fejlődésben lévő szervezetről van szó, mely bármely tápanyag megvonását vagy hiányát megsínyli!
       Tilosak az egyoldalú diéták!  Ne felejtsük el, hogy egy gyermek szervezete sokkal kevesebbet tolerál, mint egy felnőtté.
 

2013. július 1., hétfő

Jó tanács



Főzzünk és vásároljunk együtt élelmiszert gyerekünkkel!


Böngésztem korábbi hírleveleinket és egy örök érvényű jó tanácsra találtam. Érdekes amit ebben olvashatunk.
Amerikai kutatók azt vizsgálták, hogy milyen hatása van annak, hogy a serdülőkorú gyerekeket bevonják az ételkészítési folyamatba, valamint, hogyha a vásárlásnál is szerepet kapnak.
Önkitöltős kérdőívet töltettek ki általános, illetve középiskolás diákokkal. A serdülők többsége (68,6 %) jelezte, hogy a vizsgálatot megelőző héten segített a vacsora elkészítésénél, valamint majdnem a fele a kérdezetteknek (49,8 %) a vásárlásnál is szerepet vállalt legalább egyszer. A lányok, az általános iskolások és az alacsonyabb szociális helyzetűek többet segítettek, mint a fiúk, a középiskolások, valamint a magasabb gazdasági helyzetben lévő társaik. Azoknál a családoknál, akik többször étkeztek, a gyerekek aktívabbak voltak, míg a túlsúlyos diákok is nagyobb arányban főztek illetve vásároltak, mint a normál testtömegű serdülők. Minél gyakrabban segített egy gyerek az ételkészítésnél, annál alacsonyabb volt az elfogyasztott zsír mennyisége, valamint az étrendje annál magasabb arányban tartalmazott zöldséget, gyümölcsöt, rostokat, folsavat, valamint A-vitamint.



A vizsgálat rávilágított arra, hogy a gyerekeket minél gyakrabban be kell vonni a főzés „tudományába”, valamint a vásárlásba, hogy az egészséges táplálkozási alapokat a gyakorlatban is megtanulják. Az iskolában és otthon is megoldható, hogy a szendvicseket, salátákat önállóan vagy kis segítséggel készítsék el a gyerekek. Ezalatt az egészséges táplálkozásra való nevelés is hatékonyabban valósítható meg. A konyhában átélt sikerélmények pozitívan befolyásolják táplálkozásukat.

2013. június 26., szerda

Allergiákról röviden

Ételallergia- étel intolerancia 

Sokan keverik az étel intolerancia és az étel allergia fogalmát.

Az ételallergia az immunrendszer egyik kóros válaszreakciója. Akkor fordul elő, ha az immunrendszer tévesen veszélyesnek ismer fel valamely ételösszetevőt – legtöbbször fehérjét –, és beindítja ellene a védekezési reakciót. A leggyakoribb allergiát okozó ételek gyermekeknél  a tej, tojás a szójás ételek, a kagyló és a mogyoró.

Az étel-intolerancia – szemben az ételallergiával – nem az immunrendszer válasza, hanem az emésztőrendszeré. Étel-intolerancia akkor fordul elő, ha egy étel valamely összetevője irritálja a beteg emésztőrendszerét, vagy az képtelen az összetevőt megemészteni.

Az ételallergia tünetei minden egyes alkalommal megjelennek, bármilyen kevés adag elfogyasztása után. Az étel-intolerancia tüneteinek megjelenése dózisfüggő: a tünetek addig nem jelennek meg, amíg a kérdéses ételből nem fogyasztanak nagyobb mennyiséget, vagy nem eszik azt nagy gyakorisággal.

Az ételallergia a felnőttek kb. 1%-át, a gyermekek 7%-át érinti. A gyermekek ételallergiája felnőttkorra sokszor visszahúzódik. Az étel-intolerancia ennél sokkal gyakoribb. A leggyakoribb étel-intolerancia a laktóz-intolerancia, ami a népesség kb. 10%-át érinti. Laktóz található a tejben és számos mindennapi táplálékunkban.

Tisztázandó,hogy  ételallergia vagy  ételintolerancia áll a tünetek hátterében  mindképpen kivizsgálás szükséges. Erre legalkalmasabbak az országban jól működő allergia „centrumok” Budapesten, Pécset, Debrecenben és Szegeden.

  A kisgyermekeken elvégzett bőrtesztek általában nem adnak, releváns eredményt inkább tekintjük őket tájékoztató jellegűnek. Biztos diagnózis a vérvételi eredmények, illetve az úgynevezett eliminációs diéta bevezetését követő állapot javulás eredményeként mondható ki.

2013. június 25., kedd

Néhány fontos információ a cukorról



Az általános javaslat a cukorfogyasztással kapcsolatosan: a naponta elfogyasztott cukor mennyisége ne haladja meg a napi energiaszükségletünk 10%-át. Vagyis cukrot csak mértékkel fogyasszunk.
A cukrok a keményítővel együtt a szervezet energiaellátásában fontos szerepet játszó szénhidrátok egyik fő csoportját alkotják. A szervezet a legtöbb szénhidrátot gyorsan megemészti, így azok energiaforrásként szinte azonnal rendelkezésre állnak. Az általunk elfogyasztott répacukor, szőlőcukor is ilyen gyorsan emésztődő szénhidrát.
Javaslat: Több kisebb étkezéssel és az összetett, lassabban emészthető szénhidrátok fogyasztásával megkönnyíthetjük szervezetünk számára a vércukorszint szabályozását.
A cukor csökkenti az étvágyat! Ez olyankor okozhat gondot, ha a gyerekek étkezés előtt teletömik magukat "üres kalóriákat" tartalmazó cukros italokkal vagy csokoládéval és édességekkel, s így nem lesz étvágyuk a tápláló ételekhez.
Tehát NEM javaslom cukros tea, cukros üdítők, málna és egyéb szörpök, illetve gyümölcslevek fogyasztását. Étkezéskehez, fogyaszthat gyümölcslevet, de ne az legyen az üvegében és lógjon rajta egésznap. Ha a gyerek szomjas adjunk neki vizet.
A fogszuvasodás elősegítésén kívül a cukornak mai ismereteink szerint nincsenek ártalmas hatásai. Az étkezések közti nassolás és a gyümölcslevek, üdítőitalok rendszeres iszogatása különösen ártalmas a fogakra, mivel azok így huzamosan érintkeznek a cukorral. Csecsemőknek soha ne adjunk megnyugtatásul szörpöt vagy gyümölcslevet tartalmazó cumit.

2013. június 21., péntek

Dől a hőség

Természetesen ebben a kánikulában én is írhatnék,mint sokan teszik a különböző hideg italokról és nyalánkságokról. De nem teszem. Miért? Mert ezt várnád ugye?
Amellett,hogy elmondom nagyon fontos ilyenkor a napvédelem, az,hogy az UV sugárzás miatt lehetőleg 11 és 15 óra között klimatizált zárt helyiségben legyünk. Fontos,hogy pótoljuk a folyadékot lehetőleg hideg vízzel. Mégis mennyit igyunk?  Teszed fel a kérdést: Felnőtt embernek min. 1,5-2 liter 5-8 éves korban 1 liter/nap 8-14 éves korban 1,5-2liter/nap, nagy melegben akár 3lliter/ nap is lehet.

Mesélni szeretnék inkább egy kicsit.: Emlékszem gyermekkoromra akkor nem mondta senki mit csináljunk hőségben csak behúzódtunk a meleg elől az istállóba, padlásra, pincébe játszani. Vagy lementünk az árnyas erdő rétre barangolni. jól eltöltöttük így napjainkat. inni is ittunk rengeteget, bár nagymamám felhívta a figyelmem,hogy a hűtőben tárolt vizéből egyszerre csak lassan és keveset ,mert ebben a melegben is megfájdulhat a torkom.
Itthon a klímás panelban pedig nagyon jól esik elővenni a fagyasztóból a csemegéket. ilyenkor veszem ki ,hogy magától olvadjon ki a cseresznye és a meggy amit a télen nem ettünk meg. dupla haszon,mert a fagyos gyümölcsöket elszopogatva lehűlünk. Levüket ihatjuk is. S amit még lehet gyümölcsöket turmixolok egybe és fagyasztom le őket különböző formákba jeges nyalánkságnak. Ennyi az én kis trükköm a meleg napokra..

2013. június 20., csütörtök

Csak okosan

Ahogy az előző bejegyzésben írtam a helyes táplálkozáshoz a családon keresztül vezet az út. A kisgyermekkorban kialakuló jó étkezési szokások az egész életre kihatnak. Ebben az életkorban még a gyerekek táplálkozásában a szülők töltik be a kulcsszerepet. A kívül állók kevéssé vannak még hatással, de azért a közösség erejében  ( bölcsőde, óvoda, hasonló korú társak) is bízhatunk. A gyerekek szívesebben kóstolnak meg dolgokat ha a többiek is szeretik.
Ebben az életkorban ügyelnünk kell arra, hogy a gyerekek minél többféle ételt, élelmiszert megismerjen. Ha lehetősége van erre kevéssé lesz válogatós. Fontos ez  azért is, mert minden élelmiszerben más-más típusát tekintve tápanyag van nagyobb mennyiségben. A gyermekünk étrendjében szereljenek a kalcium dús tej és tejtermékek, az energiát biztosító teljes kiőrölésű gabonafélék, müzlik, az élelmi-rostokban gazdag zöldség- és főzelékfélék és gyümölcsök, valamint az izomépítéshez szükséges sovány húsok meg a tojás. Gyermekünknek az édes ízről, az édességről sem kell lemondania hetente 1-3 alkalommal főétkezések után kínáljuk desszertnek a süteményeket, csokoládékat, pudingokat. Kulcsszó a mértékletesség és,hogy az édességek soha ne helyettesítsenek vagy váltsanak ki egy étkezést. Tartsuk fent desszert illetve jutalmazó jellegüket.
Most kánikulában különösen fontos, de általános igazság,hogy mindig gondoskodjunk a megfelelő folyadék bevitelről. Legjobb szomj oltó a tiszta víz, de kínálhatunk frissen préselt zöldség- gyümölcs leveket, cukor nélküli teákat a gyermek ízlésének megfelelően. Lehetőség szerint kerüljük a szénsavas és cukrozott üdítő italokat, ezek nem gyermekünknek valók.

2013. június 19., szerda

Helyes táplálkozás

Az egészséges élet és életmód felé az első lépéseket a családon belül tesszük meg. Az egészséges táplálkozás alapjait gyermekkorban sajátítjuk el.  Nagyon fontos a szülői példamutatás,mivel minden szülő azt szeretné ha gyermeke egészségesen és boldogan nőne fel. Nekünk szülőknek kell először az alapokat elsajátítani, elfogadni, majd jó példával elől járva segíteni azok meggyökeresedését gyermekünkben.   Tehát  a gyermeknevelés fontos része a helyes étkezési szokások kialakítása, hiszen azok az egész további életre és egészségre meghatározó jelentőségűek. Azokat az ételeket, amelyeket gyermekkorunkban, megszerettünk és megszoktunk, később is örömmel fogjuk fogyasztani. Azokat viszont, amelyeket  nem ismertük meg  őket fogékony éveink során bár egészségesek, finomak és táplálóak, azokat  többnyire később is kerülni fogjuk. A gyermekkorban kialakult étkezési szokásokat ugyanis felnőtt korban rendkívül nehéz megváltoztatni.
A gyermek legtöbb idejét az édesanyjával tölti ebben a fogékony időszakban, ezért nagyon fontos az anyai példamutatás.  Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek és anyukája sok zöldséget és gyümölcsöt, húst, tejet és tejterméket kapjanak, ugyanakkor kevés édességet és zsíros ételt fogyasszanak.